Handig

Innovatielab Aventus: ondernemers en studenten samen in actie

Begin dit jaar gaf Aventus het startsein voor het Innovatielab. Een digitaal platform waar ondernemers en onderwijs elkaar ontmoeten. Bedrijven kunnen hier projecten aanbieden die door studenten en docenten worden opgepakt.

Ooit gehoord van een goodiebag-machine? Een ideetje van Aventus-studenten. Bij open dagen ontvangen bezoekers vaak een tas vol leuke goodies, maar niet iedereen zit daarop te wachten. Zou het niet mooi zijn als mensen zelf konden kiezen wat er in de tas zit? Wél een blikje cola en een pen, maar géén sleutelhanger. Studenten gingen aan de slag met het idee en ontwierpen de goodiebag-machine. Nu kunnen bezoekers op een open dag zelf hun goodiebag laten samenstellen.

Kees van Weerdenburg (57), docent engineering en initiatiefnemer van het Innovatielab, noemt dit voorbeeld om te laten zien wat een concrete probleemstelling met studenten doet. De creativiteit bloeit op, studenten ontdekken nieuwe mogelijkheden en gaan aan de slag met nieuwe technieken. Zo worden ze al doende voorbereid op het werkveld.

Win-win-win
Bij het Innovatielab, dat begin dit jaar van start ging, draait het allemaal om zulke tastbare projecten. Ondernemers komen met een project naar het lab en studenten gaan er vervolgens mee aan de slag. Dat gebeurt onder begeleiding van docenten én in samenwerking met de ondernemers zelf. Een ‘win-win-win-situatie’ noemt Kees het: ‘Goed voor de student, de docent en de ondernemer.’

Het lab is onderdeel van het project Ruimte Maken Voor Innovatie (zie kader onderaan), waarvan Kees projectleider is. Daarin zoekt Aventus naar manieren om de brug te slaan tussen het onderwijs en het werkveld. Heel bewust, omdat ze elkaar nodig hebben: ‘Voor een mbo-instelling is het op eigen houtje bijna niet meer te doen om de ontwikkelingen bij te benen. Het gaat veel te snel’, vertelt Kees. ‘Onze opleidingen hebben daar echt de hulp van ondernemers bij nodig. Zij kunnen de hedendaagse technologie de school binnen brengen. En dat gaat het beste door samen aan zulke ‘levende’ projecten te werken.’

Van droom naar daad
Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Eigenlijk is het heel eenvoudig. Het Innovatielab is een digitaal platform. Op de site kunnen ondernemers zelf een idee aanmelden. ‘Dat idee wordt dan getoetst. Het mag bijvoorbeeld geen commerciële opdracht zijn en studenten moeten er natuurlijk mee uit de voeten kunnen. Zodra het idee goedgekeurd is, komt het op het platform te staan. Studenten kunnen het idee vervolgens samen met een vakdocent adopteren.’

En dan wordt het pas echt interessant, want zodra een idee geadopteerd is krijgt het de status ‘challenge’. Studenten en docenten gaan er dan mee aan het werk, in samenwerking met het bedrijf. ‘Via de site kan iedereen precies volgen hoe het met deze challenges staat, omdat er regelmatig updates gegeven worden. En uiteindelijk resulteert dat natuurlijk in een afgerond project.’

Tiny house voor Apeldoorn
Het Innovatielab richt zich op studenten van de sector Techniek & Mobiel – waar onder meer de branches Industrie, Bouw, Metaal, Installatietechniek, Automotive, Landbouwtechniek, en Transport & Logistiek onder vallen. Dat zie je terug in het soort opdrachten dat ze krijgen. ‘In samenspraak met de gemeente Apeldoorn werken we nu bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een verplaatsbaar tiny house. Een echt crossover-project: er zitten elementen in van onder meer bouwkunde, elektro- en installatietechniek en transport. Het leuke is dus dat je er met verschillende opleidingstypes – en op verschillende niveaus – aan kunt werken.’

‘Adaptief’ vermogen
De studenten vinden deze projecten ontzettend leuk, merkt Kees. ‘Je ziet dat ze er plezier in hebben om iets te maken dat na afloop niet in de container gaat. Dat motiveert. Maar deze manier van werken is ook heel belangrijk voor de vaardigheden die ze nodig hebben. De techniek verandert zo snel dat je studenten niet meer voor één beroep kunt opleiden. Je moet ze juist leren om zich snel aan te passen aan veranderende technieken: om adaptief te zijn. Dat gebeurt in deze projecten. Dat geldt trouwens niet alleen voor studenten, maar ook voor docenten. Zij moeten ook leren omgaan met nieuwe technieken en rollen, zoals de rol van coach.’

Gastlessen van ondernemers
En wat vinden de ondernemers ervan? Kees krijgt positieve reacties van de bedrijven die nu meewerken aan het Innovatielab. Veel ondernemers doen enthousiast mee en hun inbreng is groot. ‘Sommige firma’s nodigen onze studenten eerst uit voor een gastles op de werkvloer, voordat ze met een project aan de slag gaan. Er zijn ook ondernemers die werkruimte aanbieden. En bedrijven leveren goederen en materialen die nodig zijn voor de uitvoering van een project.’

Nieuw idee? Welkom!
Ook al lopen er al heel wat challenges, de digitale deur van het Innovatielab staan wijd open. Nieuwe ondernemers zijn welkom om innovatieve plannen in te brengen en de samenwerking aan te gaan met de studenten: hun toekomstige werknemers. ‘Bedrijven die zich kunnen vinden in de aanpak van ons lab, nodig ik van harte uit om hun ideeën te delen’, zegt Kees. ‘Zo kunnen we steeds verder groeien in de samenwerking tussen school en bedrijfsleven.’

 

Project Ruimte Maken Voor Innovatie
Het Innovatielab Aventus is onderdeel van het project Ruimte Maken Voor Innovatie (RMVI). Dit is een samenwerkingsverband van Aventus met zes bedrijven uit de regio: Bronkhorst High-Tech, Hollander Techniek, Croonwolter & Dros, Cleantech Center, De Steck en De Ruimte Advies. De bedrijven ontvangen daarvoor subsidie van de provincie Gelderland. De bedrijven IMD en Belimo werken ongesubsidieerd mee aan het project.

De site van het Innovatielab werd gemaakt door Guifi in Apeldoorn.

Lees ook