Handig

Ondernemen is gewoon lef hebben!

Met een product nog ouder dan de weg naar Rome, staat Henri Bloem tot op de dag van vandaag nog steeds volop in de markt. Wijn is hun passie, beleving hun motto. Eigenaren Sascha de Wilde en partner Marco Hoogen Stoevenbelt stoppen al hun creativiteit in hun wijnspeciaalzaak om tout Apeldoorn te bedienen met de mooiste wijnen. Sascha: “Om in deze tijd overeind te blijven als ondernemer moet je blijven brainstormen, samenwerkingen zoeken en openstaan voor gekke dingen. Gewoon lef hebben!”

Familiebedrijf
Hij wordt met enige regelmaat aangesproken met ‘Henri’. Maar de vaste klantenkring kent hem bij zijn echte naam: Marco. Als partner van Sascha de Wilde groeide hij langzaam in het familiebedrijf. Want dát is het: “Mijn vader, Willy de Wilde, is Henri Bloem 25 jaar geleden gestart door een uit de hand gelopen hobby. Hij ging voor vrienden en familie wijn inslaan, om zo een inkoopvoordeel te behalen. Dat is uitgegroeid tot deze wijnspeciaalzaak aan de Asselsestraat”, vertelt vinoloog Sascha. “Ik ben er als eerste bij gekomen. Marco was toen al ieder vrij uurtje hier. Zijn ouders hadden een buurtsuper, dus hij weet als geen ander wat een winkel is.” In 2012 besluit Marco fulltime bij Henri Bloem aan de slag te gaan. Sascha’s vader is nog steeds mede-eigenaar en staat met regelmaat nog in de zaak. “Hij is langzaam aan het afbouwen, maar vindt het allemaal nog veel te gezellig. Marco’s vader helpt ook elke donderdag mee. Met zijn 77 jaar staat hij nog steeds bovenop de pallets.” Door de toenemende drukte nam familie De Wilde- Hoogen Stoevenbelt vorig jaar uiteindelijk iemand in dienst. “We hadden inmiddels een werkweek van 80 uur. Toen kwam Igor Tiemens vorig jaar binnenwandelen als een geschenk. Je hoeft hem niets uit te leggen. Hij weet hoe hij een winkel moet runnen en hoe je mensen moet helpen.”

Asselsestraat
Ze zitten goed op hun plek aan de Asselsestraat. Sascha: “Het wordt zo langzamerhand een culinaire straat met al die delicatessenwinkels! Je kunt hier terecht voor vis, vlees, taart, brood en hapjes. En we hebben een goede samenwerking met elkaar. Tijdens proeverijen en events steunen we elkaar met onze producten. Daarnaast wordt de Asselsestraat meer betrokken bij de binnenstad. Waar eerder het centrum ophield bij de Korenstraat, is de Nieuwstraat inmiddels geen harde grens meer.” Toch zien Marco en Sascha ook wel wat aandachtspunten: “De parkeertarieven moeten echt omlaag. Daar krijgen we heel veel klachten over. Introduceer hier gewoon de blauwe kaart: eerste half uurtje gratis parkeren, daarna betalen. Dan kunnen ze even rustig in de winkel zijn. En voor de mensen die moeilijk ter been zijn, zou het fijn zijn als er meer bankjes in de straat staan.” De hoge huur van winkelpanden zien de wijnverkopers ook wel als belemmering om te ondernemen in de Asselsestraat.”Je moet een contract van vijf jaar afsluiten. Daar hikken ondernemers echt tegenaan!”

Enoteca Fiore
Innovatie en creativiteit zijn volgens eigenaren dé manier om hun klanten te bereiken. Sascha: “Je moet wel altijd bezig blijven mensen naar je winkel te trekken. We leunen niet achterover.” Wijnproeverijen houden ze bij Henri Bloem al vanaf het eerste uur. Sinds 2014 hebben ze een samenwerking met Mark Reiman van de City Lounge. Twee keer per jaar vindt er een grote wijnproeverij plaats, met wijnboeren die invliegen van over de hele wereld. Achter de wijnzaak is een proeflokaal waar regelmatig wijncursussen plaatsvinden. En sinds kort maken ze hun droom waar met Enoteca Fiore. “De gemeente kwam met de pilot ‘Blurring effect’. Het doel was om de beleving in het centrum te vergroten. Dat heeft goed uitgepakt. Onze Enoteca Fiore (Vinotheek Bloem red.) was hiermee geboren! We mogen op vrijdagmiddag en zaterdag een glaasje wijn uitschenken. Net als in die leuke wijnzaakjes in Italië hebben we een paar zitjes binnen. In de zomer schenken we ook buiten. Ieder weekend hebben we een kleine wijnkaart. Er zitten wel restricties aan, we zijn geen horeca. Maar het voegt wel echt wat toe aan onze zaak.”

Wijnfestival
Samenwerking is een terugkerend element bij Sascha en Marco. Zo zijn ze huisleverancier bij diverse horecazaken en werken ze samen met andere speciaalzaken en AH Sprengenpark. Ook zijn ze nog in gesprek voor een evenement in de maak: “We zijn bezig om komend jaar een wijnfestival te organiseren. In Zwolle en Amsterdam zie je dat volop. Het lijkt ons zo gaaf om dat een keer hier te doen. Met allemaal wijnboeren. Overal proeven. Dat is de volgende uitdaging!”

Lees ook