Inspiratie in Apeldoorn

Duitse toeristen geven Apeldoorn dikke 8 tijdens mystery checks

Duitse toeristen die als onderdeel van een onderzoek een bezoek brachten aan Apeldoorn, geven onze stad gemiddeld een 8,3. Het onderzoek, uitgevoerd door de EUREGIO in samenwerking met Apeldoorn Marketing, richt zich op hoe Duitse toeristen Apeldoorn beleven. De Duitse toeristen deden een zogenoemde ‘mystery check’ en schreven een verslag van hun bevindingen.

De Duitse ‘mystery guests’ brachten in totaal zes bezoeken aan Apeldoorn, met openbaar én eigen vervoer. Hen werd gevraagd een kijkje te nemen bij winkels, culturele instellingen en horeca. Het onderzoek richt zich op alle punten waar de Duitse toerist mee te maken krijgt als hij vanuit zijn woonplaats afreist naar Apeldoorn. Denk bijvoorbeeld aan online oriëntatie, aanrijdroute, bewegwijzering, parkeermogelijkheden, hospitality, horeca, retail, cultuur en de algemene indruk van de stad.

Positieve punten: gastvrij en groot & gevarieerd winkelaanbod 

De Duitsers waren over het algemeen goed te spreken over onze stad. Zo waren ze positief over:

Verbeterpunten: leegstand & toeristische informatieCODA: het museum werd door alle bezoekers hooggewaardeerd, zowel voor de tentoonstellingen als het ontwerp;

  • Restaurants en bars;
  • De markt op het Marktplein;
  • Het grote en gevarieerde winkel- en horeca-aanbod;
  • De gastvrijheid van de meeste winkeliers en medewerkers van attracties (Paleis het Loo, Apenheul, Orpheus, CODA);
  • De parken in Apeldoorn: ze zien er verzorgd uit;
  • Het aanspreken in de Duitse of Engelse taal;
  • De bewegwijzering: in de stad naar bijvoorbeeld attracties was erg duidelijk;
  • Het station: deze viel op door de netheid.

Naast lof zagen onze oosterburen ook verbeterpunten:

 

  • De informatie over de stad was niet altijd aanwezig in de Duitse of Engelse taal. Niet op de bewegwijzering in de stad zelf, maar bijvoorbeeld ook niet op Facebook;
  • Ook miste men een ‘officiële’ site over Apeldoorn in hun eigen taal;
  • Er lag volgens de bezoekers afval op de Stationstraat, Nieuwstraat en de Hoofdstraat, rondom winkels en horeca.
  • Niet alle bezoekers zouden Apeldoorn weer willen aandoen, omdat er andere steden zijn die bijvoorbeeld een aantrekkelijker (ouder) centrum hebben;
  • Eén bezoeker merkte op dat de winkels aan de vroege kant sloten (17:30);
  • Het centrum zou aantrekkelijker gemaakt kunnen worden met bijvoorbeeld meer bloembakken;
  • Ook de leegstand in de stad viel op: dat draagt niet bij aan de aantrekkelijkheid van het centrum;
  • De Beekstraat werd meermaals genoemd als onaantrekkelijke straat, mede door lelijke gevels;
  • De parkeerkosten nabij/in het centrum werden als hoog ervaren;
  • Eén bezoeker gaf aan dat het beeld dat Apeldoorn op internet oproept totaal niet strookt met het daadwerkelijke beeld. Kanttekening daarbij is dat het beozek midden in de winter op een grauwe dag plaatsvond.
  • Voor mensen die slecht ter been zijn, is het lastig het centrum vanaf het station te bereiken. Dat merkte één bezoeker op. Er zou een busje moeten rijden.
  • Het was niet voor iedereen duidelijk dat de toeristeninfo zich in CODA bevindt.

Bron: Gewoon in Apeldoorn

Lees ook